Starten i børnehaven er et lille skridt i livet som sådan, men det er et stort skridt for dit barn og måske også for dig.
Både du og dit barn vil kunne opleve, at der sker meget i børnehaven. Dels fordi det er helt nyt, men også fordi der typisk er flere børn samlet, og at de fysiske rammer er større end i vuggestue eller dagpleje. Det er spændende, men kan også give øjeblikke med usikkerhed. Derfor er det vigtigt, at dit barn, du og os her i børnehaven kommer godt fra start sammen. Børnehaven er vores fælles sted.
Den gode start
At starte i børnehaven er en proces, der ikke er overstået i løbet af en uge. Der er mange ting, som dit barn skal lære – tænk bare på alle de nye navne. Og oven i det kommer alle de nye rutiner, aktiviteter og sædvaner, der er i børnehaven. Vi ved af erfaring, at det tager tid. Vi har tiden og tager tiden til det.
Vores erfaring siger, at familier er forskellige. Derfor bliver starten i børnehaven også forskellig fra familie til familie. Jeres behov og forventninger er vigtige i forhold til starten. Vi har en stor og bred praktisk erfaring og faglig viden, men du har en unik viden om dit barn og din familie, som er lige så vigtig. Dialog er derfor essentiel helt fra starten.
Kom og besøg os
Få et indtryk af de fysiske rammer og stemningen. Allerede her starter vi snakken om dine forventninger, behov og bekymringer i forbindelse med starten i børnehaven
Dagen i børnehaven
Der er 4 elementer, som har indflydelse på dagen i børnehaven:
- Genkendelighed og forudsigelighed.
- Variation.
- Dit barns behov.
Genkendelighed og forudsigelighed
Det skal være trygt at komme i børnehaven. For et barn indebærer det, at der er ting, der er helt det samme som dagen før og dagen før den. I børnehaven er fx måltiderne, at ankomme til sin garderobeplads, de voksne der tager imod m.m., der er med til at skabe denne tryghed. Tæt forbundet med genkendeligheden er forudsigeligheden, der giver barnet ro og tryghed, fordi det ved, hvordan tingene hænger sammen. I børnehaven er det fx rutiner omkring måltider (vaske hænder, samling, hente madkasse, spise), sove til middag efter frokost, bål på legepladsen onsdag eftermiddag m.m.
Forudsigelighed prøver vi også at skabe ved at sende en oversigt over den kommende uges plalagte aktiviteter ud til dig, så du kan tale med dit barn om, hvad der skal ske i børnehaven.
Variation
Oven på dagens genkendelighed og forudsigelighed skal der være noget variation. Det er variationen, der gør dagen spændende, interessant, sjov og lærerig. Det gælder både i aktiviteterne, i legen og rutinerne. Hvor meget variation dagen skal byde på er meget individuelt.
Dit barns behov
Alle dage er ikke ens - det gælder både for voksne og børn. En dårlig nat eller morgen kan sagtens sætte spor i børnehaven og have betyding for, hvor meget dit barn kan håndtere at være med til denne dag. Det tager vi altid hensyn til.
Aktiviteter i børnehaven
Aktiviteter er det, som de voksne sætter i gang for og med børnene.
Aktiviteterne kan have udgangspunkt i mange forskellige ting. Det kan være, at vi voksne har oplevelser og erfaringer, som vi gerne vil have, at børnene skal have. Det kan være et samarbejde mellem børn og voksne, hvor det er børnenes ideer og interesser, der bliver arbejdet med.
Forældrene kan også være med
Som forælder har du også mulighed for at komme ned i børnehaven og udfolde dine talenter og lave noget sammen med børnene. Vi har fx. haft forældre, der har stået for smykkeværksted, dramaleg og pandekager på bål. Mulighederne er mange. VI støtter selvfølgelig op om din aktivitet, så du ikke er alene om det.
Aktiviteterne i børnehaven har flere formål, men først og fremmest skal det være sjovt og spændende at være med.
Fremadrettede aktiviteter
I børnehaven er der aktiviteter både om formiddagen og om eftermiddagen. I slutningen af ugen, vil du som forælder i børnehaven, modtage et informationsbrev, hvor du kan læse om den kommende uges formiddagsaktiviteter i børnehaven.
Mad i børnehaven
I børnehaven skal I have madpakke med hjemmefra. Der er simpelthen ikke fysisk plads i børnehaven til et køkken, der skal producere mad til 60 børn.
Vores erfaringer med at modtage mad ude fra, er mildt sagt dårlige, og er derfor blevet fravalgt af forældrerådet. Men fortvivl ikke. I kombination med, at der en stor del af året, er både planlagte og spontane ture ud af huset, er madkassen nærmest ideel i børnehaven. Vores erfaring er også, at det at have sin egen madkasse, er temmelig sejt - børnene er glade.
Hver stue har sit eget køleskab, og dit barn vil have mulighed for at tage maad fra madkassen, når det er sultent. Vi holder selvfølgelig øje med, at dit barn ikke spiser al sin mad inden frokost.
– Madpakken udgør frokosten i børnehaven
– Derudover er der morgenmad mellem kl. 7-8. Morgenmaden består typisk af knækbrød, corn flakes, ymer, müsli, havregryn og en gang imellem brød og boller.
– Om eftermiddagen ca. kl. 13:30 er der et mellemmåltid, hvor der fx bliver serveret brød, frugt, grønsager, pizza, salat eller suppe.
Forælder i børnehaven
Børnehaven er vores fælles sted med dit barn som centrum
Du kan engagere dig på forskellig måde i børnehaven. Har du en hobby, eller kan du noget fra dit professionelle virke, som du gerne vil dele med børnene i børnehaven, har du mulighed for at lave en aktivitet enten formiddag eller eftermiddag. Vi støtter naturligvis op om aktiviteten, både når den skal planlægges og gennemføres. Vi har fx haft vævning, dramaleg og pandekager på bål, som forældre har stået for - og børnene elsker det.
Forældrerådet
Du kan engagere dig i forældrerådet. Enten som medlem eller ved at komme til møderne. Alle forældrerådsmøder er åbne møder, hvor alle forældre kan deltage. Forskellen i forhold til medlemmerne af forældrerådet er, at det er blandt forældrerådets medlemmer, vi finder 2 repræsentanter til institutionens betyrelse.
10 forældretips
1. Støt dit barn i at lege med forskellige børn - både i børnehaven og i fritiden
Man behøver ikke være venner med alle, men man skal kunne være gode kammerater. Dit barn lærer af at lege med mange forskellige børn, og samtidig er du med til at sikre at alle børn har legeaftaler og en plads i fællesskabet. Start evt. ud med at mødes på en legeplads og vær med som forælder de første par gange barnet er til legeaftale.
2. Lær de andre børns navne at kende
3. Hils - sammen med dit barn – når I kommer og går
4. Tal ordentligt om og til andre børn og voksne
5. Støt dit barn i at sige til og fra og i at forsvare kammerater
Børn der i en periode er i udsat position, har brug for en håndsrækning og en invitation fra en kammerat. Børn der selv kan sige fra og som er gode til at trøste, hjælpe og forsvare andre ”vokser” indeni og udenpå
6. Spørg nysgerrigt ind, hvis dit barn er ked af noget
Tal med dit barn på en sådan måde, så du inddrager flere perspektiver fx ”Når XX gjorde sådan, hvad gjorde du så?” frem for ” Nå, der var XX da dum, hva’?!”. Anerkend barnets følelser, og hjælp med at finde gode løsninger, fx ”Hvad kunne det så være godt at gøre nu?”
7. Vær lydhør overfor andre kulturer, normer og holdninger
Fokuser på det gode i at have forskelle frem for fokus på fejl og mangler
8. Vær åben og positiv, hvis andre forældre fortæller om deres barns udfordringer
Det kan være sårbart at fortælle at ens barn er ked af det eller måske har problemer med at komme ind i fællesskabet i børnehaven, og fx har brug for legeaftaler – det er lettere hvis de andre forældre er lydhøre
9. Deltag i børnehavens sociale arrangementer
10. Deltag aktivt i børnehaven
Du kan fx melde dig til forældrerådet, til en tjans til arbejdsweekenden, som frivillig kagebager til sommerfesten, eller noget helt andet
Med inspiration fra ”Fri for mobberi” v. Red Barnet og Mary Fonden; ”Sund og Glad skolestart – forældrehåndbogen” af Helle B. Carlsen og Adam Breum; Børne- og ungdomspsykiater Søren Hertz og leder af Forældrerådgivningen i Skole og Forældre Anne Klebak. Vedtaget af forældrerådet, 2020.
Mere om indkøring og pejlemærker
Hver indkøring er unik, men der er nogle generelle træk ved langt de fleste indkøringer, ligesom der er nogle vigtige pejlemærker, som du og os her i børnehaven, skal være opmærksomme på.
De generelle træk
1. Den første og anden dag er korte dage – typisk 1,5-2 timer. Du er her hele tiden sammen med dit barn. Der vil være én voksen, der tager imod jer. Sammen får I talt om dit barn, forventninger og muligheder til starten. Den voksne fra børnehaven vil være tæt på dit barn for at få skabt en god kontakt.
2. Den tredje og/eller fjerde dag går du et stykke tid. Oftest ved frokosten, da madkassen, for de yngste, er interessant, men også fordi vi spiser i mindre grupper, hvor den voksne kan være helt tæt på dit barn, når du har sagt farvel.
3. De følgende dage udvider vi stille og roligt tidsrummet, hvor du er væk, og har en aftale om, at vi ringer, hvis der er noget.
Pejlemærkerne
Tryghed og tillid
Opbygningen af tryghed og tillid hos dig og dit barn er helt essentiel for os i den indledende indkøring. Som forælder skal du have en klar fornemmelse af, at børnehaven er et trygt sted for dit barn. Du skal have tillid til, at de voksne i børnehaven, vil tage sig af dit barn, når du går. Det samme gælder for dit barn.
Vores erfaring er, at følelsen af tryghed og tillid (og det modsatte) ’smitter’ mellem forældre og børn. Er du tryg og har tillid, vil dit barn typisk også hurtigt blive tryg og få tillid.
Åbenhed og nysgerrighed
I den indledende indkøring er vi opmærksomme på, hvordan dit barn så at sige ’går til’ børnehavelivet. Hvis dit barn synes, at der foregår mange spændende ting i børnehaven og gerne forlader dig for at undersøge og afprøve det nye, ser vi det som en vigtig indikator på, at indkøringen er på rette spor. Er dit barn lidt længere tid om at indtage børnehaven, taler vi om, hvad der skal ske.
Alle pejlemærker er vigtige og tager tid. Det er vigtigt, at give indkøringen den tid, det tager – det er godt givet ud. Men hvis du er klar til børnehavelivet, så vil dit barn oftest også være det.